Design modelu metropolitních oblastí ČR zasažených depopulací
Jak být atraktivním regionem pro své obyvatele a čím oslovit zejména mladou generaci? Také tomuto tématu se v řadě svých aktivit věnujeme. Jednou z nich je realizace výzkumného projektu „Design modelu metropolitních oblastí ČR zasažených depopulací“. Do projektu jsou zapojeny výzkumné týmy reprezentující regiony nejvíce postižené depopulací. Společně s partnery z Univerzity Tomáše Bati, Technologického inovačního centra ve Zlíně a města Jeseník se snažíme hledat cesty, jak region zatraktivnit pro mladé obyvatele narozené mezi lety 1991 a 2010 (tzv. generace Z).
Generaci Z je třeba věnovat náležitou pozornost především proto, že jde o generaci zcela odlišnou od těch předchozích. Byla a je formována jinými historickými událostmi a má tudíž odlišné postoje, potřeby a očekávání v soukromé i pracovní sféře. Nezná svět bez digitálních technologií, internetu a sociálních sítí.
Cílem projektu je identifikovat potřeby, hodnoty a postoje mladé generace v regionech postižených odlivem obyvatel a následně umožnit regionálním aktérům na ně reagovat.
Kromě zjištění potřeb je pro nás velmi důležité zjistit i očekávání cílové skupiny – generace Z v těchto dnes se vysídlujících oblastech a uchopení zmíněných potřeb ze strany regionálních aktérů a elit. Verifikace poptávky prostřednictvím dotazníkového šetření u zástupců generace Z a vytvoření SW aplikace, která by měla napomoci k rozvoji dané metropolitní oblasti.
Průběh a výstupy výzkumného projektu (06/2020 – 9/2022)
- Analytika, rešerše sekundárních dat
- Depopulace v zemích V4 a v vybraných zemích EU
- Metropolitní oblasti, spolkové obce
- Potřeby obyvatel generace Z (karierní, volnočasové, nové potřeby vyplývající z potenciálu digitalizace – AI, AR/VR atp.
- Brandbuilding měst a metropolitních oblastí
- Územní identita, veřejná správa, regionální marketing
- Vzdělávání a příprava na povolání
- Zaměstnání, podnikání a dojížďka za prací
- Volnočasové aktivity
- Bydlení
- Životní prostředí a veřejný prostor
- Příprava kvantitativní fáze socioekonomického výzkumu pro sběr primárních dat
- Dotazníkové šetření v cílové skupině (zejména studentů SŠ)
- Vývoj softwarové aplikace a publikace výstupů projektu
- Prezentace z tiskové konference
- Závěry a zjištění z kulatých stolů
- Závěry a zjištění z dotazníkového šetření za Karlovarský kraj
- Kamila Voštová (kamila.vostova@karp-kv.cz);
- Šárka Harušťáková (sarka.harustakova@karp-kv.cz; +420 728 971 023).