Vyvíjíte produkt, staráte se, aby každý detail jeho designu byl promyšlený, propracovaný a vyšperkovaný k dokonalosti, pustíte ho do světa… a někdo ho zkopíruje.
Přitom existuje rychlý, snadný a poměrně levný způsob, jak si jej ochránit a zabezpečit tak, že zůstane opravdu jen váš. Řeč je o průmyslovém vzoru – méně známém, ale velmi efektivním typu průmyslových práv.
Základní informace o průmyslovém vzoru
Průmyslový
vzor jednoduše řečeno chrání vzhled výrobku – od psacích per přes
nábytek po dopravní prostředky. A to až na 25 let v ČR, případně v celé
EU. S ním pouze vy (jako jeho vlastník) získáváte právo takový design
používat, kdokoli jiný musí mít vaše povolení (licenci, smlouvu, atp.), nebo riskuje,
že proti němu podniknete právní kroky. Průmyslovým vzorem taky chráníte
investice, které jste do návrhu vložili. Zároveň jej můžete snadněji
komercializovat.
Podmínky k získání ochrany
Design, který chcete ochránit, musí být nový. To znamená, že před podáním přihlášky nebyl nikde zveřejněný. Výjimkou je, pokud jste ho zveřejnili vy sami – v takovém případě máte 12 měsíců od zveřejnění, abyste se pokusili o získání ochrany průmyslovým vzorem. Později už na takovou ochranu nebudete mít nárok.
Posuzovaná je taky tzv. individuální povaha designu – tedy jestli a nakolik ho dokáže zákazník (informovaný uživatel) odlišit od jiného, dříve zveřejněného designu. Je proto potřeba, aby váš design byl v porovnání s ostatními opravdu jedinečný.
Kolik to stojí?
- Průmyslový vzor ČR (i s využitím služeb zástupce) stojí okolo 5 000 Kč.
- Průmyslový vzor Společenství, kterým je design chráněný ve všech členských zemích EU, stojí okolo 20 000 Kč.
U průmyslových
vzorů se – pokud chcete chránit více designů současně – vyplatí žádat o ochranu
skrze tzv. hromadnou přihlášku. Díky ní se náklady na jednotlivé vzory (v ČR
i EU) značně sníží.
V roce 2023 navíc můžete využít grantu EU a dostat zpětně proplaceno 75 % z úředních poplatků za podání přihlášek.
Co vše průmyslový vzor chrání?
Company Contact Country Alfreds Futterkiste Maria Anders Germany Centro comercial Moctezuma Francisco Chang Mexico Ernst Handel Roland Mendel Austria Island Trading Helen Bennett UK Laughing Bacchus Winecellars Yoshi Tannamuri Canada Magazzini Alimentari Riuniti Giovanni Rovelli ItalyOchrana průmyslovým vzorem je omezená dvěma znaky:
- Teritoriem platí - pouze na území, pro které byl zapsaný,
- Vyobrazením designu - chráněné je pouze to, co je vyobrazené v přihlášce.
Ochrana designu může být definovaná tvarem, obrysy, strukturou povrchu, materiály, nebo například barvou. Platí, že čím konkrétnější vyobrazení zvolíte, tím silnější sice ochrana bude, ale zároveň bude tím omezenější.
Příklad: Do přihlášky použijete jako vyobrazení designu jeho fotku. Z této fotky bude patrný tvar, materiál i barva. Velmi těžko tak bude kdokoli jiný obhajovat používání úplně stejného designu bez vašeho svolení. Nicméně – stačí mu, aby použil jiný materiál, nebo jinou barvu, a už váš průmyslový vzor neporušuje. Vyobrazení a napodobenina budou totiž odlišné.
Tak jako u jiných průmyslových práv (jako je patent, užitný vzor a ochranná známka), i u průmyslového vzoru je zapotřebí balancovat na hraně obecného a konkrétního rozsahu ochrany. S příliš obecným neobstojíte před autoritami duševního vlastnictví (v ČR je to Úřad průmyslového vlastnictví), příliš konkrétní se pak dá lehce obejít.
Ochrana designu ve světě
Ve světě existuje několik více či méně odlišných systémů, kterými svůj design můžete chránit. V ČR se bavíme právě o průmyslovém vzoru, v EU pak o Průmyslovém vzoru Společenství a například v US se jedná o tzv. design patent.
Délka řízení, a tedy i doba k udělení vašich práv, se také liší v závislosti na teritoriu. Nejrychleji svá práva můžete vymáhat prostřednictvím Průmyslového vzoru Společenství, kde k zápisu obvykle dochází do měsíce. Nejdéle pak v ČR a US, kde řízení trvá většinou minimálně rok.
Pokud vás problematika ochrany nejen průmyslového designu, ale třeba i loga, sloganů nebo dalších výstupů kreativní činnosti zajímá, můžete se už nyní těšit na zářijový workshop, na kterém se těmto tématům budeme věnovat. Budeme velmi rádi, když napíšete krátkou zprávu na mail našeho projektového manažera Marka Bureše (marek.bures@karp-kv.cz) s vaším zájmem a my vás budeme průběžně informovat o připravované akci.
Článek vznikl ve spolupráci se společností patentových zástupců PatentEnter s.r.o.